Merkstrategie als basis van een sterk merk
Een doordachte merkstrategie is bij ons de basis van ieder project. Daarom starten wij elk creatief proces vanuit de merkidentiteit van het bedrijf of de organisatie. Als strategisch ontwerpbureau willen we graag weten wat onze opdrachtgevers beweegt en jouw drijfveren écht leren kennen. Alleen dan kunnen we jouw merk optimaal profileren.
Een uniek merkverhaal strategisch positioneren
Alleen als we jou én de organisatie goed kennen, kunnen we een uniek merkverhaal vertellen. Vervolgens kunnen we het verhaal visueel maken en met onderscheidende ontwerpen meerwaarde creëren voor jouw merk. Aan de hand van een kennismakingsgesprek en een identiteitssessie ontwikkelen we samen een merkstrategie die helemaal is afgestemd op jouw bedrijf of organisatie. Deze merkstrategie is de leidraad voor al onze uitingen.
Een nieuw merk goed neerzetten is een unieke kans die we met glans willen verzilveren.
Hoe gaan we te werk?
Wij vinden het erg belangrijk om eerst de mensen en de interne organisatie in kaart te brengen. Door goed te luisteren naar jouw drijfveren en ambities ontwikkelen we een op maat gesneden merkstrategie en unieke huisstijl. Zo creëren we echt toegevoegde waarde voor jouw merk.
De merkstrategie bestaat uit de volgende onderwerpen:
1. Onderzoek en analyse
-
interne analyse - opdrachtgever & organisatie
-
externe analyse - omgeving & concurrentie
-
doelgroepanalyse - Wie willen we bereiken?
-
SWOT-analyse & USP’s - Wat is onze kracht en waar willen we naar toe?
2. Inventarisatie en advies
-
uitgangspunten voor een unieke huisstijl
-
inventarisatie en advies offline en online communicatie
-
inventarisatie en advies marketing en campagne
Wat is het doel van een merkstrategie?
In de merkstrategie zijn alle onderdelen gericht op het profileren van jouw merk. Daaruit filteren we de uitgangspunten voor het creëren van een unieke huisstijl. In een strategisch campagneplan bepalen we vervolgens hoe we offline en online communicatiemiddelen gaan vormgeven en leggen we de basis voor een onderscheidende campagne. Zo kunnen we jouw nieuwe merk uiteindelijk laden en profileren bij de juiste doelgroepen.
De klantreis in kaart
In de merkstrategie brengen we de klantreis goed in kaart. Daarbij bepalen we zo goed mogelijk de voorkeuren en het keuzegedrag van jouw doelgroepen. Echt op hun stoel gaan zitten is erg belangrijk om een goed beeld te krijgen van jouw klanten. Want daardoor kunnen we hen bij ieder contactmoment op de juiste toon aanspreken.
Merkregistratie is erg belangrijk!
Om zeker te zijn dat je het alleenrecht hebt op een merknaam of beeldmerk en logo, kun je het merk laten registreren bij het Benelux Merkenbureau BOIP. Voor een beperkt bedrag leg je het merkrecht voor 10 jaar vast. Ook kun je het merk Europees of wereldwijd laten vastleggen. Wil je advies over hoe je een merk zelf het beste kunt laten registreren of heb je concrete hulp nodig? Wij helpen je graag.
Een nieuwe bedrijfsnaam bedenken
Ben je op zoek naar een nieuwe naam of pay-off voor jouw bedrijf of organisatie? Als strategisch ontwerpbureau bedenken we graag onderscheidende namen, of het nu gaat om een start-up of een bestaande organisatie. In een identiteitssessie bepalen we samen de kernwaarden die de naam moet waarborgen en de doelgroepen die je als bedrijf of organisatie wilt aanspreken.
Uitgangspunten. Een pakkende bedrijfsnaam…
- is herkenbaar
- is uniek en onderscheidend
- voelt eigen
- maakt duidelijk waar het merk voor staat
- is kort en krachtig
- vermijdt verwarring
- wekt geen verkeerde indruk
- mag best een beetje verleiden of verrassen
- is taalkundig juist, ook voor internationaal gebruik
- is beschikbaar als domeinnaam, eventueel in afgeleide vorm