De vindbaarheid optimaliseren (SEO) van jouw website
Goed vindbaar zijn wordt voor bedrijven en organisaties steeds belangrijker. Door de vindbaarheid van jouw website te optimaliseren (SEO) zorgen we dat deze optimaal geïndexeerd wordt door zoekmachines als Google. Dit doen we door zoekmachineoptimalisatie.
Goede techniek is een belangrijke basis voor SEO
We zorgen er eerst voor dat de gehele website voldoet aan de hoogste technische eisen, zodat deze optimaal geïndexeerd wordt door zoekmachines. Omdat onze websites bovendien responsive en qua (laad)snelheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid optimaal gebouwd worden, scoren ze 5 van de 5 sterren in Google.
SEO is echt een vak apart
Het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines is niet met één druk op de knop gedaan. Door een zoekwoordenonderzoek proberen we zo goed mogelijk te begrijpen hoe jouw doelgroepen zoeken. Daaruit komen unieke en slimme zoektermen voort, die we vervolgens op alle pagina’s van de website en in de metagegevens verwerken. Het schrijven voor SEO is aan veel technische regels verbonden en dus echt een kwestie van puzzelen. Eén teken te veel of te weinig in een titel of omschrijving kan zorgen voor goede of foute indexering.
Meten = weten
Al onze websites worden aangemeld bij Google Analytics om de conversies en (zoek)resultaten doorlopend te kunnen meten. Ook gebruiken we software om resultaten qua vindbaarheid (SEO) te kunnen meten. Met een periodieke rapportage houden we de prestaties en zoekresultaten van jouw website bij en sturen we bij waar nodig.
Hoe zoeken mijn klanten/gasten in Google?
Dat is natuurlijk de grote vraag. In een merkstrategie proberen we het zoekgedrag van jouw specifieke doelgroepen en de klanten die ze vertegenwoordigen concreet te maken. Middels persona’s brengen we een aantal specifieke vertegenwoordigers echt tot leven. Bijna altijd willen we in teksten zowel jonge dynamische mensen aanspreken als ervaren mensen die op zoek zijn naar verdieping. Dat vergt een zorgvuldige afstemming van de tone of voice. Door deze verschillende persona’s in ons achterhoofd te houden, proberen we specifieke voorkeuren en behoeftes zo goed mogelijk te voorspellen.
Maar heel eerlijk, zoektermen veranderen iedere dag en SEO blijft een kwestie van zo goed mogelijk meebewegen. Uiteraard kunnen we wel terugkerende tendensen zien in zoekgedrag. In de zomer zoeken mensen bijvoorbeeld meer op termen rondom terras, tuinhuis en strand, terwijl ze in de winter eerder zoeken naar zaken als open haard, wintersport en schaatsen.
Hoe gaan we te werk?
Bij het verzorgen van SEO doorlopen we de volgende stappen:
- zoekwoordenonderzoek in Google Search Console
- optimalisatie van alle belangrijke pagina’s met slimme zoektermen, voor iedere pagina gebruiken we unieke termen
- zorgen dat specifieke termen, volgens technische specificaties van Google, terugkomen in titels en metagegevens per pagina
- inrichten van Google Search Console inclusief koppelen van de sitemap
- inrichten en/of optimaliseren van Google Mijn Bedrijf
Doorlopende optimalisatie van jouw vindbaarheid
Na de lancering is het zaak om de zoekresultaten en conversies te blijven meten. Het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines is een doorlopend proces. Vooral omdat de zoektermen die (potentiële) bezoekers gebruiken voortdurend veranderen. Daarom is het belangrijk om periodiek te controleren of de content van je website nog relevant is.